Arnaud de Borchgrave

From SourceWatch
Jump to: navigation, search

De Borchgrave.jpg

Arnaud de Borchgrave was the former editor-in-chief from 1985 to 1991 of the Washington Times, and of Insight magazine between 1998 to 2001, both of which are publications owned by Sun Myung Moon's Unification Church. Borchgrave often appears on TV, and is a pundit pushed by Benador Associates.

Borchgrave worked for Newsweek but, according to Louis Wolf and Fred Clarkson (page 35), was fired in 1980 "in part for keeping dossiers on fellow employees". Borchgrave was appointed Editor-in-Chief for the Washington Times on March 20, 1985.

He is currently editor-at-large for the United Press International - another Unification Church-owned media entity - and for the Washington Times. He has also been President and CEO of UPI. He is also director of the Global Organized Crime Project at the Center for Strategic and International Studies, where he was appointed as a senior advisor in 1991.

His biographical note on the UPI website states that de Borchgrave:

"pioneered a new style of exclusive foreign reporting as Newsweek's chief foreign correspondent for 25 years, covering more than 90 countries and 17 wars. His war reporting included seven tours in Vietnam, where he was wounded twice."[1]

Memorable quotes

In 1978 he told a Covert Action Information Bulletin editor:

… he considered his "key, best sources of information" in the world the heads of "intelligence services in Washington, London, Tel Aviv, and Pretoria, each of which I stay in close contact with." Despite such open reliance on close intelligence ties, de Borchgrave claims coyly nowadays that he spurned two CIA recruitment approaches.
—Louis Wolf, Fred Clarkson, op. cit. p. 35.
Asked whether the United States engages in disinformation, de Borchgrave said that present and former U.S. officials trying "in a free society… to put the best face possible" on what they are doing or did in government is not disinformation "That is called management of the news."
—Louis Wolf, Fred Clarkson, op. cit. p. 35.

Disinformation Agent

William Preston and Ellen Ray wrote a history of disinformation in the U.S., and observed:

The greatest assistance in disinformation – especially during the current Administration – is always forthcoming from the Reader's Digest. In 1977 the Times exposed Digest editor John Barron as having worked hand in glove with the CIA on a book about the KGB. Other fraudulent journalists like Robert Moss, Arnaud de Borchgrave, Daniel James, Claire Sterling, and Michael Ledeen, among others, seem to pick up disinformation themes almost automatically. In fact, coordination between the development of propaganda and disinformation themes by the covert media assets, the overt propaganda machine, and the bevy of puppet journalists is quite calculated. A theme which is floated on one level – a feature item on VOA about Cuba for example – will appear within record time as a lead article in Reader's Digest, or a feature in a Heritage Foundation report, or a series of "exposes" by Moss and de Borchgrave or Daniel James in some reactionary tabloid like Human Events or the Washington Times or Inquirer. Then they will be called to testify by Senator Denton's Subcommittee on Security and Terrorism, repeating one another's allegations as "expert witnesses".
After that they are given credibility by the "respectable" Cold War publications like the National Review, Commentary, and the New Republic. And finally, since they have repeated the theme so many times it must be true, they are given the opportunity to write Op Ed pieces for the New York Times or the Washington Post.
— William Preston and Ellen Ray, op. cit., pp. 7-8.

The recanting peace-activist hoax

Borchgrave was instrumental in laundering a story about a recanting peace-activist who "saw the light" in Iraq before the war. Although Joseph went to Iraq to protest against the impending war in 2003, while in Baghdad, he changed his mind, and now favored the war. It transpires that this was a hoax, there was no "Kenneth Joseph", and the details can be read here.

Affiliation

Books

With Robert Moss Borchgrave co-authored the best-selling novel The Spike, in which a biographical note states he "drew on his extensive knowledge of Soviet KGB operations." [2] This duo has produced "novels" that were meant to sell Cold Warrior propaganda, e.g., by smearing people as communists, traitors etc.They were especially active before the overthrow of Allende in Chile in 1973.

The Spike is a McCarthy-esque (cold-warrior) "novel" that smeared some as communist agents. A critical assessment of this novel can be found here.

External links (date order)

  • William Preston, Jr. and Ellen Ray, "Disinformation and Mass Deception: Democracy as a Cover Story", Covert Action Information Bulletin, Spring-Summer 1983, No. 19, pp. 3–12. (contains photo of Borchgrave in "Rhodesian army gear, one of his favorite outfits."
  • Louis Wolf and Fred Clarkson, "Arnaud de Borchgrave Boards Moon's Ship", Covert Information Information Bulletin, Summer 1985, No. 24, pp. 34-35.
  • Fred Clarkson, "Behind the Times: Who Pulls The Strings at Washington's No. 2 Daily?", FAIR/Extra!, August/September 1987.
  • Arnaud de Borchgrave, "Lucky Break for Jordan", UPI, March 21, 2003.

Contact details

Phone: (202) 775-3285 E-mail: adeborch AT csis.org